PÁLYAORIENTÁCIÓS ELŐADÁS

A pályaorientációs foglalkozás célja a megismert kompetenciák révén történő orientáció, a mindennapi helyzetekben tanúsítható viselkedési módok, magatartásminták meghatározása, az egyéni célok megismerése, kijelölése, a státuszgyakorlatok révén az alá-fölé- és a mellérendeltségi helyzetek kipróbálása és kezelése, a valós kapcsolati hálók kialakítása és karbantartása, a morális kérdések helyes kezelése volt. Mindkét iskolában a gyerekcsoport összetételét figyelembe véve, a nemi és korosztályi megoszlás mellett az affinitásokat középpontba helyezve zajlottak a foglalkozások.

Három szakember: Kiss László pályaválasztási szakértő, Szennik Éva diákszínjátszó-rendező és dr. Lutter Imre drámapedagógus három különböző szempontból mutatott képet a bevont diákoknak a lehetséges pályájukkal, jövőjükkel kapcsolatosan.

A pályaorientációs ismeretanyag egy új filozófiát közvetített a fiatalok számára, amely révén lehetővé válhat az életpálya-szemlélet elsajátítása, a személyes élet perspektíva megtervezése iránti igény felkeltése, valamint az önismereten és a pályaismereten alapuló pályaválasztási döntés előkészítésének fontossága. A 90 perces előadás, és az ahhoz kapcsolódó szakmai anyagok átadása önismereti tréning elemekkel volt átszőve.

Ahhoz, hogy jó döntést hozhassunk ebben a fontos kérdésben négy dolog szükséges:

  1. Nagyjából reális kép önmagunkról. Ebben különösen azoknak a tulajdonságoknak és képességeknek a feltérképezése fontos, melyek a későbbi pálya betöltéséhez szükségesek.
  2. Széleskörű ismeretek a választható szakmákról
  3. A munkaerő piaci környezet ismerete. Nyilván érdemes figyelembe venni például azt, hogy milyen szintű a túlképzés, milyenek az elhelyezkedési lehetőségek az adott területen.
  4. A képzési lehetőségekre vonatkozó ismeretek.

Az Amerikából jöttem… című, ma akár Activityként vagy több más néven is ismert játék volt az, amellyel az első félórában bevezettük a tanulókat a különböző szakmák felismerésébe, a jellegzetes szakmai jegyek meghatározásába. A játékos feladatot kiegészítette egy szoborcsoport játék is, amely a stílusjegyeken túl a munkák legtöbbjére jellemző csoportos tevékenységet volt hivatott megéreztetni a diákokkal.

Fontos látnunk, hogy napjainkban a pályaválasztás nem egy egyszeri döntést jelent. Életpályánk során számtalanszor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy akár személyes fejlődésünk, akár a külső körülmények változása miatt változtatni kényszerülünk, esetleg új szakmát kell elsajátítanunk. Hiszen lehetséges, hogy tíz vagy húsz év múlva az, ami most érdekel, ami most fontos nekünk, jelentőségét veszti, és más válik lényegessé számunkra. Másrészt külső okok is közbejöhetnek, hiszen a gazdasági és a munkaerő piaci helyzet változásai pályánkat is érinthetik. Éppen ezért 60 percet szenteltünk a foglalkozásból annak, hogy megértessük: a pályaválasztás nem egy életre szóló választás, hanem egy irány, ami érdeklődésüknek, képességüknek jelenleg megfelel, és ami életpályánk alakulása során változhat. Ebben az életkornak is szerepe van: gondoljunk például arra, hogy a serdülők érdeklődése változik még, több pálya között is hezitálhatnak, míg valamelyik mellett elköteleződnek.

Szintén kritikus pont a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknél az a magatartásminta, amely a munka igényét teremti meg náluk, és saját helyzetüket segít beazonosítani, egyértelműbbé, világosabbá tenni a közösségi környezetben. E nélkül ugyanis a motiváció hiányozna. Az egyéni célok és képességek mellett a szorgalom és a kommunikáció jelentősége volt az, amelyre különös hangsúlyt fektettek a szakemberek a pályaorientációs foglalkozásokon.

 

 

KOMORÓN KÉSZÜLT KÉPEK

  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (1)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (2)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (3)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (4)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (5)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (6)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (7)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (8)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (9)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (10)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (11)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (12)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (13)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (14)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (15)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (16)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (17)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (18)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (19)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (20)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (21)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (22)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (23)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (24)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (25)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (26)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (27)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (28)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (29)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (30)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (31)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (32)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (33)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (34)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (35)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (36)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (37)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (38)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (39)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (40)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (41)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (42)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (43)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (44)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (45)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (46)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (47)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (48)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (49)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (50)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (51)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (52)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (53)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (54)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (55)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (56)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (57)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (58)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (59)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (60)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (61)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (62)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (63)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (64)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (65)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (66)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (67)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (68)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (69)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (70)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (71)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (72)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (73)
  • KOMORO_A_PALYAORIENTACIO (74)

 

BAKTALÓRÁNTHÁZÁN KÉSZÜLT KÉPEK

  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (1)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (2)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (3)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (4)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (5)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (6)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (7)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (8)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (9)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (10)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (11)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (12)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (13)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (14)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (15)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (16)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (17)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (18)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (19)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (20)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (21)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (22)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (23)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (25)
  • BAKTA_A_PALYAORINETACIO (26)

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>